
Október 26-án éjjel az óra háromról kettőre állt vissza. Számunkra, emberek számára ez egy órával több alvást jelent. A vadon élő állatok számára viszont veszélyes időszak kezdődik, mert a csúcsforgalom a nap legaktívabb szakaszába kerül. A balesetek elkerülése érdekében az autósoknak most különösen óvatosnak kell lenniük.
A nyári időszámítás végével az órákat egy órával visszaállítottuk. Ezután a szokásos időben folytatjuk tevékenységünket, csak más fényviszonyok között. A vadon élő állatoknál ez fordítva van: a szarvasok, vaddisznók és más vadfajok nem az órához, hanem a fényhez igazodnak. Ha kora reggel vagy alkonyatkor táplálékot keresnek, akkor ez továbbra is ugyanolyan fényviszonyok között történik, mint korábban. Az időátállítás miatt azonban a csúcsforgalom pontosan ebbe a fázisba esik – így nő a vadakkal való balesetek veszélye.
Gyakran fordulnak elő vadbalesetek a felszabdalt élőhelyeken, ahol sok az úttest, vagy a mezők, erdők és települések szélén. A vadon élő állatok néha akár még autópályákon is átkelnek. A Vadgazdálkodási Adattár szerint évente körülbelül 7-8000 vadakkal kapcsolatos balesetet regisztrálnak. Októbertől decemberig, amikor a nedvesség és a talajmenti fagy meghosszabbítja a féktávolságot, a veszély különösen nagy. Ha ütközés történik, az ráadásul drága is: a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint a vaddal kapcsolatos baleset átlagos kára megközelítőleg egymillió forint. Ez nem is csoda, hiszen az ütközés hatása jelentősen meghaladja az autó előtt álló állat súlyát. Így egy vaddisznó a lökhárítón hirtelen orrszarvúvá, egy dámszarvas pedig vízilóvá válik.
A balesetek elkerülése érdekében az autósoknak komolyan kell venniük a vadakra figyelmeztető táblákat. Ahol ezek állnak, ott rendszeresen számítani kell vadállatok átkelésére – és nem csak az őszi hónapokban. Aki ilyen területeken közlekedik, annak megfelelő távolságot kell tartania az előtte haladó autóktól, és csökkentenie kell a sebességét. 80 km/h felett a féktávolság általában túl hosszú ahhoz, hogy elkerülhető legyen az ütközés. Ezért fontos az éberség, mert az első, amit egy vadból látni lehet, az a két szeme. Ha ezek vagy egy állat sziluettje megjelenik, óvatosan kell fékezni, és nem kanyarodni. Ezenkívül mindig számolni kell a lemaradókkal: ha egy vad átkel az úton, gyakran többen is követik.
Ha vaddal ütközik, őrizze meg nyugalmát, kapcsolja be a vészvillogót, jelölje meg a baleset helyszínét egy figyelmeztető háromszöggel, és hívja a 112-es telefonszámot. A rendőrség tudja, hol érhető el a legközelebbi illetékes vadásztársaság vagy hivatásos vadász. A rendőrség vagy a vadászok baleseti jegyzőkönyvet állítanak ki a gépjármű-biztosítás számára. Fontos: Soha ne fusson utána egy sérült vadnak és ne érjen hozzá – ez veszélyes és stresszt okoz az állatnak.
A saját járműben keletkezett károkat a casco biztosítás fedezi. Egyes díjszabások csak akkor fedezik a költségeket, ha a baleset vadakkal, például őzekkel, szarvasokkal, vaddisznókkal vagy ragadozókkal történt. A KGFB felelősségbiztosítás csak azokat a károkat fedezi, amelyeket a vadállatokkal történt baleset más közlekedőknek, vagy a védőkorlátoknak, illetve az útjelző tábláknak okozott.
Annak ellenére, hogy a vadállatok úton való átkelése miatt folyamatosan közlekedési balesetek történnek, a vadak Magyarországhoz tartoznak. Az egyes állatfajok gyakran nagyon specifikus, első ránézésre alig látható funkciókat töltenek be a természet kapcsolatrendszerében. Az ember ezért függ a fajok sokféleségének megőrzésétől, mert csak a fajokban gazdag ökoszisztémák képesek ellenállni a változásoknak.

Kérem csak akkor látogassa meg weboldalunkat, ha ÖN kifejezetten ilyen irányú szakmai tartalmakat keres és az IGEN gombra kattintva kijelenti, hogy szakmai érdeklődő, elmúlt 18 éves, és a lapon található információkra szakmai célből van szüksége!
Minden egyéb esetben felkérjük, hogy ne tekintse meg az adott oldalt.